It is currently Thu Nov 23, 2017 1:44 am

All times are UTC

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Oct 08, 2016 3:44 pm 
Obduction Backer

Hallo allemaal,

Ik werk aan een vertaling voor Obduction. Zie http://forums.cyan.com/viewtopic.php?f=132&t=1376 voor meer uitleg.

De vertaling is nog niet klaar, maar je kunt de huidige stand van zaken alvast downloaden om uit te proberen als je wilt.
Je kunt een ZIP downloaden en uitpakken in je Obduction installatiemap en dan start hij direct op in het Nederlands als je computer op Nederlands staat.

Het menu is al in het Nederlands en alle notities en boekjes in de werkplaats van C.W. ook.
Ook een aantal imagers zijn al vertaald.

Ik hoop de vertaling in de komende weken af te ronden.

Spoiler:
Wat een lastig woord is om te vertalen is de "Bleeder"... ('Bloeder' is het in elk geval niet, het heeft in Obduction niets met bloed te maken :lol:) Het Engelse "to bleed" kan betekenen "onttrekken" of "bloed aftappen".
Ik heb het nu vertaald als Aftapper ... want hij onttrekt stroom aan de boom en laat die stroom vrij in het water...
Mocht iemand nog een betere vertaling voor Bleeder weten, laat het maar weten!

Profile  
Reply with quote  
PostPosted: Sat Oct 08, 2016 11:39 pm 
Obduction Backer

Goed werk Erik.
Een mooie en welkome uitbreiding voor Obduction.

Zelf heb ik nog weinig ervaring met Obduction. Al spoedig na installatie bleek dat mijn computer niet geschikt is om dit spel te spelen. Jammer, maar het is niet anders. Misschien ooit in de toekomst.
Grappig maar ik kreeg hierbij gelijk een Déjà vu toen we ooit begonnen met Uru Live in 2003. Een mooi spel, alleen konden nog veel mensen niet optimaal genieten van het spel.
Als ik nu de reacties van andere lees is Obduction (helaas) zijn tijd weer ver vooruit.

Profile  
Reply with quote  
PostPosted: Sun Oct 09, 2016 9:34 am 
Obduction Backer

Bleeder, tja dat is een lastige!
Spoiler.
Een bleeder is in een elektrisch circuit een onderdeel waarlangs een in korte tijd opgebouwde spanning zich over een langere tijd weer kan ontladen. Een soort afvlakking van de uiterste piekwaarden, ook wel systeemdemping genoemd.In dit geval dient de aftapkraan dus als "demper" die de gevolgen van plotseling optredende wijzigingen onderdrukt en reguleerd/stabiliseerd.

Profile  
Reply with quote  
PostPosted: Sun Oct 09, 2016 1:15 pm 
Obduction Backer

"Onttrekker" zou wellicht ook kunnen als vertaling voor bleeder?

Ik heb Obduction gespeeld en heb hier en daar wel gespiekt omdat het om een gegeven moment heel complex wordt, vanwege de vele mogelijkheden om ergens andere heen te gaan en een erg lastig op te lossen puzzel (Doolhof).
Het liep bij mij nog net wel, maar ik moest de free roaming mode wel vermijden en point and click spelen.
Ik kon de belasting op mijn al wat oudere ADM video kaart monitoren en was blij dat ik die recent een keer had ge-serviced om het aangezogen stof te verwijderen en toen een nieuwe hoge kwaliteit warmtepasta had gebruikt bij het herplaatsen van de koeling voor de grafische processor. De temperatuur liep vaak op tot ca 73-75 graden!
Het is een adembenemend mooi spel en je moet voor een aantal onderdelen geen last van hoogtevrees hebben! In VR mode is het daar ongetwijfeld nog veel indrukwekkender.
Wat ik wel een tekortkoming vind, is dat bij het maken van vorderingen, dat veranderingen te weeg brengt, maar als je dan op diezelfde plek terug komt via een wat andere route, is die verandering er niet meer. Kennelijk toch nog niet helemaal goed uitgetest.
Regelmatig ook crashes ( soms zelfs met een reboot) waarna je via Steam meestal de integriteit van je spelcache moet controleren.

Profile  
Reply with quote  
PostPosted: Sun Oct 16, 2016 10:05 am 
Obduction Backer

@denDwaler, bedankt voor deze toelichting, daar is duidelijk een expert aan het woord! :wink:
Tja, aftapper, demper, onttrekker... Ik ben nu voor Onttrekker gegaan, voelt goed!

Het gaat nu hard... het meeste werk is gedaan! Ook de toespraak in de intro is nu volledig vertaald. Kortom, voor een nieuwe speler zullen de eerste uren in het spel al volledig Nederlands zijn.

Image

Meer screenshots van de Nederlandse obduction (spoilers!)

INSTALLATIEHANDLEIDING
Wil je de Nederlandse vertaling alvast uitproberen? Dat is helemaal niet moeilijk!
  • Download de vertaling: https://github.com/erik-am/ObductionFan ... /dutch.zip
  • In de ZIP staat een map "ObductionFanLocalization-dutch", met daarin een map "Localization". Kopieer de inhoud van de map "Localization" naar de "Localization"-map in de installatiemap van Obduction (voor Steam is de locatie: C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Obduction\Obduction\Content\Localization)
    Wat er gebeurt: Languages.json moet je overschrijven (voegt Nederlands toe aan de instellingen) en er wordt een map "nl" met de Nederlandse vertaling toegevoegd.
  • Start Obduction en, als je Windows ook in het Nederlands hebt, zou Obduction automatisch in het Nederlands op moeten starten. Zo niet, verander dan de taal in de instellingen.

Uiteindelijk, als de vertaling compleet is, wordt deze naar verwachting voor iedereen toegevoegd in een Update. Maar je hoeft daar dus niet op te wachten als je al (grotendeels) in het Nederlands wilt spelen. Feedback is natuurlijk welkom!

Profile  
Reply with quote  
PostPosted: Thu Feb 09, 2017 9:16 pm 
Obduction Backer

Vanaf vandaag is Obduction officieel in het Nederlands verkrijgbaar!! :D :D

Cyan heeft mijn vertaling opgenomen in de recentste update (1.4.2) verkrijgbaar via Steam, Gog, et cetera.

Ik hoop dat jullie er veel plezier aan beleven en dat het nieuwe spelers mag aantrekken.

Profile  
Reply with quote  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC