It is currently Wed Oct 28, 2020 3:16 pm

All times are UTC

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: Mon Aug 11, 2008 3:40 pm 
Obduction Backer

FreeBird kwam met een interessant punt in DEZE topic.
Omdat zijn punt niet direct met de bestaande thread te maken heeft open ik hier een nieuwe topic met een quote van FreeBird's post:

Free Bird wrote:
Erik wrote:
Bovendien waren er aardig wat Nederlanders in Uru dus vind ik dat we dit plekje op het officiële forum ook wel verdienen. :P

Ik vind dat de Nederlandse Myst/Uru gemeenschap (de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat er voor Uru nog geen zelfstandige Nederlandse Myst gemeenschap was), maar ook de Duitse, Franse, Spaanse en Italiaanse gemeenschappen beter verdienen dan simpelweg gepasseerd te worden door Cyan. Deze taal-specifieke forumonderdelen zijn wat mij betreft echt een miskenning van het harde werk dat door de vele fans door heel Europa geleverd is en waar ook Cyan van profiteert. De feitelijke meerwaarde is nul maar het zorgt allemaal wel weer voor onnodige versplintering.

Akkoord, dit is een beetje oude koeien uit de sloot halen, maar het zit me al tijden dwars.

Profile  
Reply with quote  
PostPosted: Mon Aug 11, 2008 3:50 pm 
Obduction Backer

Free Bird wrote:
Ik vind dat de Nederlandse Myst/Uru gemeenschap.... maar ook de Duitse, Franse, Spaanse en Italiaanse gemeenschappen beter verdienen dan simpelweg gepasseerd te worden door Cyan....
Akkoord, dit is een beetje oude koeien uit de sloot halen, maar het zit me al tijden dwars.

Ja hier ben ik met je eens.
De internationale gemeenschap verdient inderdaad meer.
Het gevoel van gepasseerd worden leeft bij meerdere.
Ik heb dit al een tijdje geleden aangekaart bij Chogon.
Niet dat hij dit meteen iets kan veranderen maar ik vind wel dat een duidelijk gebaar dat de internationals ook belangrijk zijn meer getoond mag worden.

Prima discussie.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 11, 2008 4:50 pm 
Obduction Backer

Ik snap niet wat het probleem is ... Denken jullie nu dat de Engelstaligen meer erkenning krijgen dan de rest? Ik denk het niet hoor ... Cyan behandelt iedereen gelijk in mijn ogen, de Amerikanen en de internationals. Je kan toch niet verwachten dat Cyan iedereen in zijn of haar moedertaal persoonlijk bedankt? Als Cyan in het Engels dank brengt aan de gemeenschap, dan geldt dat natuurijk voor de hele gemeenschap.

Free Bird, misschien doel je meer op de aandacht voor de Guilds... De Guilds krijgen nu veel aandacht van Cyan, en de rest van de gemeenschap wat minder. Als dat zo is, dan vergeet je dat in de Guilds ook veel internationals zitten. Er zitten aardig wat Nederlanders bij de Guild of Writers en de Guild of Messengers bijvoorbeeld.

Ik snap eigenlijk niet waarom je je gepasseerd voelt. :?

't Is wel zo dat de gemeenschap heel veel voor Cyan gedaan heeft ... Maar goed, veel meer dan "dankjewel" zeggen kan Cyan ook niet natuurlijk. Ik vind het heel wat dat ze nu met het plan voor MORE komen. Er is maar een kleine kans dat daar winst uit voortvloeit... Chogon heeft zelf gezegd dat toen hij zag dat Uru over was en dat de gemeenschap maar bleef samenkomen op de fora dat hij besloot dat Cyan de gemeenschap niet kon laten zitten, en toen kwam hij met MORE. Dat vind ik al heel wat en dat is eigenlijk Cyans geschenk aan de community denk ik dan.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 11, 2008 5:07 pm 

Joepie!
(wilde ik bijna zeggen: yay! ;) )

Ouwe koeien? Ook die dienen uit de put gehaald worden, voor ze verzuipen!

Ik heb weinig substantieels toe te voegen aan deze discussie, behalve dit: in de GoMe (dus niet: Cyan) zijn we ons bewust van de internationals buiten 't Engels taalgebied, en zouden graag willen weten hoe we deze het beste kunnen dienen, dus ik ga deze discussie als Nederlandse volgen en onder de aandacht te brengen - moet ik nog even vorm voor vinden, want ik ben in de GoMe geen journalist (alleen maar de nieuwsbrief knipper&plakker, en Cavern Crier als er weer een Cavern is) dus hulp&tips&ingezonden artikelen zijn welkom! -

(en ik ben zo blij met 'angry young man' FreeBird: aan goede discussies geen gebrek!)
:lol:

Profile  
Reply with quote  
PostPosted: Mon Aug 11, 2008 6:36 pm 

veralun wrote:
Ik heb dit al een tijdje geleden aangekaart bij Chogon.
Prima discussie.

Dit is bij de start van dit forum reeds aangekaart bij Greydragon (waar is hij gebleven, ik heb in dit deel van het forum er niets van vernomen)
Helaas realiseert men bij Cyan weinig over de rest van de community. Na het sluiten van de proloog realiseerde men zich niet dat fans het spel overnamen en het weer geschikt maakten voor online (H'URU). Vervolgens gaf men als freeware UntilURU om verdere aantasting van het spel te voorkomen.De authentication en data server werden gedraaid door exCyan medewerker Chip en de gameserver door de fans. (kosten voor het geheel was een eenmalig bedrag van 6,95 dollar.)
Toen kwam het project MOUL en waren de fans bereid om de gameservers van UntilURU te sluiten

Op dit moment kunnen de Until URU servers zo worden opgestart en is het niet nodig om te "vluchten" naar andere spellen.
In 2005 waren er al nieuwe ages en bestond en bestaat er al een gilde van age-creators in NL met name bij de DMC, die helaas hun weg niet kunnen vinden in de structuur van nieuwe gildes.(een voorbeeld van een age in UntilURU op de DMC server is zelfs beschikbaar via een filmpje opgenomen door Veralun link ) Ook andere server communities waren reeds zover.

Nu wil Cyan het blijkbaar in eigen hand houden zonder daarvoor de nodige mankracht en servers beschikbaar te stellen.
Het bedrag van 50 dollar per jaar alleen voor de authentication- en de dataserver is erg hoog en in hoeverre worden de fans die een gameserver draaien beloond vanuit dat bedrag. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor de agecreators.

Ook ten opzichte van RL gatherings is gebleken dat Cyan nog weinig interesse heeft en weinig tot niets wil bijdragen om deze gatherings een MYST gehalte te laten behouden.

Cyan heeft zich volgens mij niet laten voeden door de community, maar helaas door een 128 pagina's tellend boekje met adviezen om een verdere teruggang van spelers tegen te gaan. Helaas is de versplintering van de communities alleen maar groter geworden en verdwijnt de belangstelling in de "oude" communities. :(
.
Sorry, maar ik moest mijn gal even kwijt en de topic titel leent zich er prima voor....

Profile  
Reply with quote  
PostPosted: Mon Aug 11, 2008 7:17 pm 
Obduction Backer

Geert wrote:

Ook ten opzichte van RL gatherings is gebleken dat Cyan nog weinig interesse heeft en weinig tot niets wil bijdragen om deze gatherings een MYST gehalte te laten behouden.

Klopt. En dat steekt mij ook.
Ik weet zelf hoeveel inzet het kost om iets te organiseren. Er gaat heel veel tijd en energie inzitten. Ook het runnen van een community forum en site kost tijd en energie. En dan is het fijn om te horen van een instantie als Cyan dat dit gewaardeerd wordt. Een berichtje om succes en steun te betuigen is soms al de kroon op het werk.
En dat zijn nu juist de dingen waar ik me sterk voor wil maken, want ik heb soms de indruk dat Cyan er gewoonweg niet bij stil staat dat dit voor ons belangrijk is. Er is aandacht voor het Mysterium en de bekende forums zoals MOUL, UO en Gog, maar er zijn zoveel andere plaatsen waar de community zich met alle energie inzet om het gedachtengoed van Cyan te profileren.
Persoonlijk vind ik ook dat Cyan zich meer met de internationals moet bezighouden. Het is belangrijk voor ons maar ook belangrijk voor Cyan.

Quote:
Sorry, maar ik moest mijn gal even kwijt en de topic titel leent zich er prima voor....

Mee eens en ik ben ook blij dat dit punt nu naar voren komt.
Ik hoop ook dat deze discussie een voortgang krijgt op het "grote" forum en nogmaals als ik de kans krijg zal ik het niet onbenut laten om dit bij Cyan aan te kaarten

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 11, 2008 8:01 pm 

Ik heb toch het idee dat ik door sommigen (met name Erik) niet goed begrepen wordt. Dus bij deze zal ik het een en ander nog wat verder toelichten.

De wereldwijde Myst gemeenschap bestaat nu ruim tien jaar. De pioniers waren onder andere de nieuwsgroepen, de Riven Lyst en RivenGuild. Er zijn er in de loop der jaren een flink aantal bijgekomen en ook bijna net zoveel weer verdwenen, maar een constante is dat de gemeenschap zichzelf organiseert, zonder inmenging van Cyan of de vele uitgevers die de Myst-reeks in de loop der jaren gekend heeft. In eerste instantie was alles Engelstalig. Er is een aantal momenten aan te wijzen dat de gemeenschap grondig van aanzien heeft doen veranderen, zoals het uitkomen van Myst III:Exile, maar de grootste verandering diende zich toch wel aan toen Uru uitkwam. Dat proces begon trouwens al wat eerder, maar laten we het eenvoudig houden...

Er ontstond toen een compleet andere dynamiek waarbij ook een groot aantal nieuwkomers zich gedroeg als de bekende olifant in de spreekwoordelijke porceleinkast. Er ontstonden veel nieuwe fora (bijvoorbeeld de Guild of Greeters) terwijl andere fora die in het verleden een marginale rol speelden (Mudpie/Uru Obsession bijvoorbeeld) plotseling op de voorgrond kwamen te staan. Ook ontstonden toen de niet-Engelstalige fora (bij mijn weten bestonden er voor Uru geen niet-Engelstalige Myst fora, maar dat weet ik niet zeker).

Het bestaan van deze fora luidde een nieuwe fase in. Waar voorheen de fora een soort los/vast verbanden waren en veel fans op meerdere fora tegelijk te vinden waren, vormden de verschillende taalgemeenschappen elk een hechte groep. Er werd veel aandacht besteed aan het vergaren van informatie in de eigen taal en het promoten van de Myst reeks in het eigen taalgebied. Ook werden er bijeenkomsten georganiseerd. Weliswaar bestond er sinds 2000 al het Mysterium en was er een niet van de grond gekomen poging geweest om een EuroMysterium te organiseren, maar deze bijeenkomsten waren van een andere orde - veel kleinschaliger, zeker in het begin. Al met al waren de niet-Engelstalige gemeenschappen in sterke mate gesloten cirkels voor hun eigen taalgebied. Er werd door de meesten zeker wel omgegaan met mensen van daarbuiten, maar men was toch redelijk naar binnen gericht.

Deze deelgemeenschappen kunnen functioneren als de ambassadeurs van Cyan in hun eigen taalgebieden. Het enige wat ze bij Cyan hoeven te doen is contact opnemen en de samenwerking zoeken. Helaas kiest Cyan ervoor om hun bestaan te negeren en eigen taalspecifieke forumonderdelen te openen. Dat terwijl Kha'tie bij Ubisoft heeft aangetoond dat je met een kleine investering heel veel goodwill kunt kweken onder je eigen fans. Een goed product verkoopt zichzelf, maar met actieve fans gaat het nog veel beter. Niets werkt tenslotte beter dan mond tot mond reclame. De fans willen wel, maar als Cyan ze blijft passeren houdt het op...

Zonde. Doodzonde.

Profile  
Reply with quote  
PostPosted: Mon Aug 11, 2008 9:14 pm 

veralun wrote:
En dat zijn nu juist de dingen waar ik me sterk voor wil maken, want ik heb soms de indruk dat Cyan er gewoonweg niet bij stil staat dat dit voor ons belangrijk is. Er is aandacht voor het Mysterium en de bekende forums zoals MOUL, UO en Gog, maar er zijn zoveel andere plaatsen waar de community zich met alle energie inzet om het gedachtengoed van Cyan te profileren.
Persoonlijk vind ik ook dat Cyan zich meer met de internationals moet bezighouden. Het is belangrijk voor ons maar ook belangrijk voor Cyan.

Er zijn al inspanningen geweest om dit duidelijk te maken. (Ik herinner me de discussies toen Moul uit de beta fase kwam en de waarschuwing mijnerzijds over dit deel van het moul forum). Zoals ook door Freebird is aangegeven was het community management in de tijd van UBI gericht op de taaleigenheid van de internationale community en deed men alles om die communities te versterken. Met de organisatie van het Euromysterium (2005) bleek ook hoe taaleigen de bestaande communities waren en dat diverse taaleigen communities liever hun eigen mysteria organiseerden..

Helaas besloten Cyan en gametap om zoveel mogelijk te centraliseren en overbodige taaleigen fora's hier te vormen.
Al met al werd de versplintering van de taaleigen communities hierdoor mede een feit.
Tot op heden stellen de taaleigen communities nog alles in het werk om als community te blijven functioneren en organiseren zij de nodige RL bijeenkomsten om de onderlinge band te behouden.

De vorming van centrale guilds heeft mede geleid tot een verdere versplintering omdat mensen zich niet allen duidelijk kunnen maken in een vreemde taal. Het heeft geleid tot een mindere deelname aan de discussies over URU (moul/more)
Het is triest een discussie hier te zien met deelname van "slechts" 5 mensen tot nu toe ten opzichte van de vele NL MYST/URU fans die er bestaan.

Ik sluit me bij Freebird aan met een: zonde ....doodzonde...:(

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 11, 2008 10:03 pm 
Obduction Backer

Het is inderdaad doodzonde dat een discussie als deze beperkt blijft tot deze sectie van het het forum en misschien een paar regels op een Nederlands forum.
Ook ik had liever gezien dat al de bovengenoemde punten ook gepost waren op het algemene gedeelte van dit forum, zodat de gehele community kennis kan nemen van de punten die in deze topic naar voren worden gebracht.
Het mag dan in het verleden wel eens gebeurd zijn, maar dan is het niet opgevallen of serieus genomen of men heeft zich niet gerealiseerd dat dit onder de internationals leeft.
Het is niet alleen een Nederlands probleem maar het leeft ook elders.
Bovendien zitten we nu in 2008. We weten wat fout is gegaan, maar we moeten nu vooruit kijken en zien dat we er het beste van maken. Die kans is er nu.

Dat de taaleigen communities liever hun eigen mysteria organiseren is inmiddels achterhaald.
Zowel de Franse, Scandinavische, Zwitserse en Duitse leden zouden niets liever willen als een gemeenschappelijk Mysterium, waarbij de taal ondergeschikt is gemaakt.
De wens en bereidheid is er. Het moet alleen gerealiseerd worden.

Maar we moeten wel accepteren dat niet iedereen de Engelse taal goed beheerst.
Ook kan iemand zich soms beter in zijn/haar eigen taal uitdrukken.
Voor oa deze zaken heeft Cyan besloten om taaleigen forums te hebben.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 11, 2008 10:38 pm 

zonde, doodzonde...

Zitten we nu met een dood paard? ;)

Ik ben een slechte voor welke community dan ook, teveel fladderaar, maar voel me nog steeds 'thuis' in de grote groep (maar heeft lang geduurd, durfde bijna eerst niet meer terug te komen (vanwege 't 'gedoe'), maar ben blij toch nog t laatste stukje MOUL meegemaakt te hebben, wat me aantrok in die laatste maanden MOUL waren de nieuwelingen (in mijn geval bijv. Erik), die er ondanks alles toch waren/kwamen, en de energie die het gaf: ik was ook weer nieuw en niet-beladen (jaren absentie hielpen daarbij natuurlijk, in mijn geval).

En de nieuwe aanwas, nieuwe energie, die is nodig, en ik zie dat het niet helpt idd om de kleine talen uit te sluiten zoals in het verleden is gebeurt. Hoe het id toekomst moet, ik weet niet in hoeverre Cyan bij machte (nu) is om daar iets mee of voor te doen, maar de discussie hier is op zich, hoe klein in aantal participanten ook, een stap (in welke richting weet ik niet).

Wat ik ook geleerd/gezien heb de laatste maanden dat ik me overal begeef (fladder-fladder): fora en participanten -> degenen die wat willen zeggen (of 't nu steek houdt of niet), doen hun ding, de meerderheid komt amper op een forum voor discussie, niet iedereen heeft de behoefte een ei te leggen. Taal is niet altijd een barriere, je kunnen uiten wel, ik heb veel geleerd de laatste tijd in mezelf kunnen uiten (maar ben d'r nog lange nie), en taal is niet het probleem, het juiste oor vinden of durven iets te zeggen/vragen en me veilig ergens voelen is het ding (zoals Cyan dus niet 'geluisterd' heeft bijvoorbeeld, ik voel de frustratie, maar heb 'm zelf niet, sta er anders in, maar voel me toch aangesproken, als NL-se hier in deze discussie).
Vaak wordt een forum bezocht wanneer er een (technisch) probleem is, en veel van de Mystfora zijn idd nu zo in de marge. Ik had moeite in het begin (dit jaar) waar ik nu moest zijn voor iets wat ik wilde weten, en sommige zijn best een drempel voor nieuwelingen, zelfs al is het in eigen taalgebied, je moet redelijk sterk in je schoenen staan en durven, en weten hoe je moet zoeken en een oor vinden.
DMC is laagdrempelig gelukkig, maar is niet mijn behoefte op dit moment (qua discussie of chat), maar zou graag een bijdrage willen leveren aan het NL-se 'ding' (alleen zie ik met mijn bagage (rugzakje vol onhebbelijkheden en kwaliteiten) geen directe mogelijkheden, maar ben daarop wel aanspreekbaar (dus kom maar op :) ).

Het zijn 2 dingen denk ik: communicatie in het nederlands over Myst/Uru en communicatie tussen nederlandstaligen die van Myst/Uru houden. Die 2 kunnen samen komen op een forum, of idd op bijeenkomsten.
Beide kunnen ervoor zorgen dat Myst groter wordt, en misschien ook beter (nieuwe energie, beweging). Maar er zal ook altijd een groep individuelen zijn die niets met community/gemeenschap hebben en gewoon willen spelen (zoals ik eigenlijk, maar per ongeluk toch hier en daar best gezellig gemeenschappelijk delen ook leuk vind). Die groep wordt niet bereikt en naar mijn idee behoorlijk afgeschrikt door de fora (is alweer mijn eigen beleving hoor, heb geen gedegen onderzoek gedaan, maar ik krijg mijn vrienden maar met geen stok de Uru kant op, iedereen huivert bij de eerste aanblikken van zoekacties op internet waarbij ze op fora & communities stuiten, zegt meer over mijn slechte advertentiekunsten en vriendenkeuze denk ik ;) )

Enniewee, zit ik me hier toch maar mooi op vakantie in Frankrijk een beetje druk te maken :lol: 't gaat me aan t hart, dat Uru (en die fijne wijn helpt ook) :D

Ik heb nog veel te broeden op alle eieren die gelegd zijn en nog komen, en zal af en toe voorzichtig zijn met het lopen erop ;) (toch fijn die taal, kan eindelijk weer es wat spreekwoorden kwijt).

"As 't net kin sa't moat, dan moat it mar sa it kin", ook een mooie ;)

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 12, 2008 12:08 am 

veralun wrote:
Het is inderdaad doodzonde dat een discussie als deze beperkt blijft tot deze sectie van het het forum en misschien een paar regels op een Nederlands forum.
Dat de taaleigen communities liever hun eigen mysteria organiseren is inmiddels achterhaald.
Zowel de Franse, Scandinavische, Zwitserse en Duitse leden zouden niets liever willen als een gemeenschappelijk Mysterium, waarbij de taal ondergeschikt is gemaakt.

Ik ben blij als de bereidheid tot samenwerking er inmiddels dan wel zal zijn. Ik zou niets liever zien dat het collectief DMC initiatief werkelijkheid werd en er wisselend een organisatie initiatief per land kwam in Europa;: euromysterium en dat het speciale forum (inmiddels gesloten) werkelijk weer tot leven kwam. Op alle internationale fora is aan dit initiatief aandacht besteed en jammer genoeg werd er niet gereageerd. Met dank aan Amonre dat hij de site na verlopen van de url registratie op zijn site heeft gemirrored.
De registratie van de url kan snel geregeld worden. Jammer dat het initiatief niet reeds is genomen als de bereidheid hoog is.
vixblue wrote:
En de nieuwe aanwas, nieuwe energie, die is nodig, en ik zie dat het niet helpt idd om de kleine talen uit te sluiten zoals in het verleden is gebeurt. Hoe het id toekomst moet, ik weet niet in hoeverre Cyan bij machte (nu) is om daar iets mee of voor te doen, maar de discussie hier is op zich, hoe klein in aantal participanten ook, een stap (in welke richting weet ik niet).

Helaas waren in het spel ook de "grote" talen niet aanspreekbaar, hetgeen wel in de proloog aanwezig was, maar dat ter zijde. Gezien de beschikbare mankracht bij Cyan vrees ik dat het niet veel beter wordt.
vixblue wrote:
Ik ben een slechte voor welke community dan ook, teveel fladderaar, maar voel me nog steeds 'thuis' in de grote groep.
Enniewee, zit ik me hier toch maar mooi op vakantie in Frankrijk een beetje druk te maken 't gaat me aan t hart, dat Uru (en die fijne wijn helpt ook)

J'aime le vin rouge francais et aussi URU. Bon vacance.
Dat gezegd, hoop ik dat URU eens wordt wat Cyan voor ogen had en dat een vervolg op de initiele URU er komt en ik popel dat de 90 duizend nieuwelingen, die er nodig zijn om URU online rendabel te maken er ook aankomen. Ze zijn meer dan welkom. Momenteel lijkt het er echter op dat het enkel bedoeld is voor een elitaire groep en zich ook als dusdanig tentoonstelt. ;) Dit schrikt helaas vele mensen af en de grote groep die je noemt is daardoor ook behoorlijk in omvang geslonken. Als iedereen eens dat "onpartijdige en open" positivisme had en minder aan eigen roem zou denken, zou MYSTonline zeker een succes kunnen worden.
Ik proost met je met een glas rode wijn ;)

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 12, 2008 12:20 am 

veralun wrote:
Ook ik had liever gezien dat al de bovengenoemde punten ook gepost waren op het algemene gedeelte van dit forum, zodat de gehele community kennis kan nemen van de punten die in deze topic naar voren worden gebracht.

Daar kunnen ze altijd alsnog gepost worden. Ik vind het trouwens wel grappig dat het Nederlandstalige deel van het forum kennelijk niet genoeg meer is zodra het echt spannend begint te worden... ;)
veralun wrote:
Het mag dan in het verleden wel eens gebeurd zijn, maar dan is het niet opgevallen of serieus genomen of men heeft zich niet gerealiseerd dat dit onder de internationals leeft.

Mja, dat is precies het probleem van Cyan, ze hebben geen "voelsprieten". GreyDragon is een aardige jongen maar als community manager totaal ongeschikt. Van Chogon vermoed ik eerlijk gezegd ook dat zijn capacititeiten op een ander vlak liggen. Cyan moet de niet-technische aangelegenheden overlaten aan anderen die daar beter in zijn. Los van alle fouten die Ubisoft gemaakt heeft wisten ze wel (in de persoon van Kha'tie) hoe ze met hun fans om moesten gaan.
veralun wrote:

Dat strookt niet met mijn ervaringen, namelijk dat men in Duitsland liever vasthoudt aan de eigen bijeenkomst. Daar zijn dan wel buitenlanders welkom, maar de eigen plannen opgeven ten opzichte van een gezamenlijk EuroMysterium is een brug te ver (met excuses voor de wat flauwe woordgrap aan alle Duitsers die dit lezen ;)). Dat is hun goed recht natuurlijk, en toen ik in 2006 aanwezig was heb ik het ook erg naar mijn zin gehad, maar ik denk niet dat dat een goede basis is voor een echt Europese (wat iets anders is dan groot-Duitse) samenwerking. Wat betreft de andere landen heb ik al helemaal nooit enig signaal ontvangen dat ze hieraan mee zouden willen werken, dus eerlijk gezegd denk ik dat wat je zegt niet bepaald strookt met de werkelijkheid.
veralun wrote:

Als die wens en bereidheid er echt zijn kan de realisatie het probleem niet vormen.
veralun wrote:
Maar we moeten wel accepteren dat niet iedereen de Engelse taal goed beheerst.
Ook kan iemand zich soms beter in zijn/haar eigen taal uitdrukken.

Inderdaad ja. Maar voor dat alles hadden we al taaleigen fora. Daar hebben we dus dit forumgedeelte niet voor nodig.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 12, 2008 12:48 am 
Obduction Backer

Quote:
Het is triest een discussie hier te zien met deelname van "slechts" 5 mensen tot nu toe ten opzichte van de vele NL MYST/URU fans die er bestaan.

Ik ben dan wel Nederlander maar ik heb eigenlijk helemaal geen behoefte aan een Nederlandse Myst/Uru community. Ik denk dat dat wel voor meer Nederlanders geldt. De Engelse taal is voor de meesten geen probleem en voor de Nederlandse identiteit hoeven we het ook niet te doen toch? Vraag dat maar eens aan Maxima zou ik zeggen... :wink:

Maar zonder gekheid, ze zouden inderdaad wel wat meer aandacht aan de internationale fans kunnen besteden. Toch is het naar mijn gevoel nu veel beter want met GameTap leek het helemaal alsof we in een verdomhoekje zaten: "Nou vooruit, we maken een uitzondering voor jullie Hollanders. En wees maar vooral dankbaar."

Het is mooi dat veralun dit wil aankaarten voor diegenen die hieraan behoefte hebben, maar we moeten er wel rekening mee houden dat Cyan echt niet veel energie meer in MORE gaat steken. Dus het verbeteren van de "internationale betrekkingen" zal vermoedelijk niet bovenaan de agenda komen te staan.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 12, 2008 2:36 pm 

D'Lanor wrote:
Ik ben dan wel Nederlander maar ik heb eigenlijk helemaal geen behoefte aan een Nederlandse Myst/Uru community. Ik denk dat dat wel voor meer Nederlanders geldt.

Je zult vast niet de enige zijn nee, maar jullie vormen (binnen de groep die actief is althans) wel een minderheid. Ikzelf had in eerste instantie ook geen behoefte aan een Nederlandse gemeenschap, maar toen 'ie er eenmaal was bleek het toch wel erg gezellig te zijn... :D
D'Lanor wrote:
Maar zonder gekheid, ze zouden inderdaad wel wat meer aandacht aan de internationale fans kunnen besteden. Toch is het naar mijn gevoel nu veel beter want met GameTap leek het helemaal alsof we in een verdomhoekje zaten: "Nou vooruit, we maken een uitzondering voor jullie Hollanders. En wees maar vooral dankbaar."

Eerlijk gezegd heb ik nog geen verbetering gezien in de omgang met de fans. Dat staat natuurlijk los van het feit dat inderdaad buitenlanders door GameTap als een soort tweederangs burgers behandeld werden. Ook vervelend, maar niet waar ik op doelde.
D'Lanor wrote:
Het is mooi dat veralun dit wil aankaarten voor diegenen die hieraan behoefte hebben, maar we moeten er wel rekening mee houden dat Cyan echt niet veel energie meer in MORE gaat steken. Dus het verbeteren van de "internationale betrekkingen" zal vermoedelijk niet bovenaan de agenda komen te staan.

Het gaat mij niet om MORE of Uru in het algemeen maar om de complete Myst reeks. Als Cyan daar echt geen energie meer in wil steken dan kunnen ze zichzelf beter opheffen. En dat is geen geval van "overdrijven maakt de zaak duidelijk", dat meen ik echt. Een goede community manager (zoals Kha'tie, ik noem haar maar weer even) kost echt niet zo heel veel maar levert veel op. Maar zelfs als ze daar geen geld voor hebben (tenslotte is dat normaliter de taak van de uitgever) dan nog kunnen ze bijvoorbeeld helpen door prijzen beschikbaar te stellen voor iets als een quiz tijdens een bijeenkomst. Het gaat echt maar om kleine dingetjes die niet veel tijd en moeite kosten, de rest kunnen en willen de fans prima zelf doen.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 12, 2008 3:48 pm 
Obduction Backer

Free Bird wrote:
Maar zelfs als ze daar geen geld voor hebben (tenslotte is dat normaliter de taak van de uitgever) dan nog kunnen ze bijvoorbeeld helpen door prijzen beschikbaar te stellen voor iets als een quiz tijdens een bijeenkomst. Het gaat echt maar om kleine dingetjes die niet veel tijd en moeite kosten, de rest kunnen en willen de fans prima zelf doen.

Nu je dat noemt, wist je dat er van Cyan twee mensen in de jury zaten van de onlangs gehouden RAD (Rapid Age Development) contest van de GoW? Ok, dat was dan niet specifiek voor internationale fans, maar wel een leuk gebaar vond ik.

Profile  
Reply with quote  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC